Kodaň je město cyklistů – díl první

Kodaň je město. Kodaň je město cyklistů. Kodaň je město moderní architektury. Kodaň je město přírody. Kodaň je… a víte co? Jeďte se tam podívat sami. Je také dost možné, že ztratíte řeč a budete v tichosti vnímat tuto zemi a přemýšlet, co vše je zde jinak a co chcete přenést domů. Ale popořadě.

Ranní příjezd na letiště nám usnadnil kamarád taxi Mirek, ještě jednou díky. Cesta letadlem rychle utekla a my odpočatí mohli po příletu zamířit ke stojanům na kola. Zapůjčení od Donkey republic bylo bezproblémové a tak jsme se mohli vydat na jih okolo letiště. Cože? Tohle že je Kodaň? Taková vesnička, pěšinky okolo moře a všude nádherné malé, skromné a očím otevřené domečky. Na další cestu jsme se posilnili obědem a vyrazili dále. Cesta byla ve znamení lesů a rozsáhlých pastvin, které se rozpínají až před první mnohapatrové obytné domy. U nás doma něco nevídaného, neskutečného a nepředstavitelného.

Překročením pomyslné hranice mezi divokou přírodou a městem náš úžas však ještě vzrostl. Ano, Kodaň je město urbanismu a moderní architektury. Tolik nových a zajímavých budov. Obrázky to vyjádří lépe. Nás však zaujaly i další věci. V oknech nevisí záclony, domy jsou často průhledné skrz celý obývací prostor, včetně ložnice. Rád bych zmínil i velkorysost. Velmi často je zde vidět několik domů a vzniklý prostor, který jej obklopuje se developerem okamžitě nezastaví, ale vytváří se zelená plocha, hřiště, park, relaxační zóna. Vše obyvatelé využívají. Tato otevřenost prostoru dělá velmi mnoho příjemného pro oko, ale i pro duši. Určitě se necítíte stísněně a klaustrofobicky

Další věc, která mi dělá dobře, jsou auta. Tedy, ona zde nejsou. Člověkem rozumně využitelný prostor je důležitější, než milion parkovacích míst. Proto ulice nekazí pohled na zaparkovaná auta. Ta jsou v parkovacích domech. Pokud vůbec. Tím se dostávám k dalšímu divu světa. Kodaň je bike friendly. A proč mít auto, když se všude dostanu kolem. O Hradci Králové se říká, že je město cyklistů. Ne! Není. Ještě je potřeba mnoho plenek a kdo ví, jestli se vůbec někdy vyvine do úrovně Kodaně. Uvedu příklady: silnice, cyklostezka a chodník jsou tři výškově i obrubníkem oddělené komunikace. Odbočovací pruhy pro cyklisty, cyklostezka nekončí, když protíná silnici, takže kolo má přednost, hustota cyklostezek, spousta míst pro kolo v městském vlaku…. Není se čemu divit, že 30 procent lidí jede na kole, místo autem.

Prostě na kole boží. A kolo nás dovezlo k další úžasné budově 8 House – 8 tallet. Místo slov si prohlédněte fotky a přečtěte nějaký článek. Já dnes nemám sil toto popisovat. Po fascinující prohlídce jsme se přesunuli do univerzitního kampusu, opět foto zvítězí. Následně vjíždíme do starého centra a aut přibývá, ale je to stále v klidu, nesrovnatelné třeba s Prahou. Zcela unavení přijíždíme do místa ubytování, malého a milého domečku.